Sase insight-uri care vor ajuta brandurile de lux sa ramana dezirabile in 2018
Forumul strategic al IMD a avut ca scop sa ajute marcile de lux sa se evidentieze in 2018. Perspectivele cheie au variat de la parteneriatul cu gigantul Internetului in China, Tencent, pana la sfaturile lui Jean-Claude Biver referitoare la millennials.
Traim in vremuri disruptive. Brandurile de lux se confrunta cu provocari din partea tendintelor globale, digitale si ale consumatorilor. Deci, cum se pot diferentia si cum pot ramane dezirabile in randul consumatorilor marcile high-end?
In scopul de a aborda acest subiect, IMD a gazduit primul sau forum strategic destinat industriei de lux, la care au participat 40 de branduri si 48 de invitati din domenii precum ospitalitate, auto, distributie on-line de lux, ceasuri si bijuterii.
In continuare va vom prezenta sase insight-uri de la eveniment, care v-ar putea ajuta brandul de lux sa se faca remarcat in anul care urmeaza.
- Cand vine vorba de comunicatiile digitale, platformele de lobby din S.U.A. încearca sa se ridice la nivelul chinezilor
Ascensiunea gigantului serviciilor de Internet din China, Tencent, este acum bine documentata. Dar ati stiut ca procentul de cumparaturi mobile din China este de doua ori mai mare decat in S.U.A.? Sau ca volumul platilor mobile este de 50 de ori mai mare?
Majoritatea directorilor de lux se gandesc inca la platforma WeChat a Tencent numai in ceea ce priveste potentialul publicitar, potrivit lui Andrea Ghizzoni, directorul european al Tencent. Cu toate acestea, spre deosebire de mediile sociale din Vest, spune el, mai putin de 20% din veniturile lui Tencent provin din publicitate. Cele mai multe dintre celelalte provin din comunicatii si comert. In China, calatoria de la pre-cumparare pana la post-cumparare este atat de integrata, incat intreprinderile nu se mai deranjeaza cu separarea dintre online si offline.
Deci, ce inseamna acest lucru pentru brandurile de lux?
Parteneriatul cu WeChat nu mai este o alegere de marketing, ci una de business. Publicitatea, comunicarea sociala, datele mari, canalul de vanzari, plata, realitatea virtuala si integrarea CRM se pot uni pe o singura platforma, oferind brandurilor nivele mari de eficienta daca acestea isi pot integra propriile sisteme IT. Principala diferenta dintre modul in care opereaza WeChat si modul in care social media occidental face acest lucru este controlul datelor: in China, brandurile administreaza datele dintre ei si consumatori prin intermediul WeChat.
Marcile pot configura acum site-uri mini commerce pe platforma WeChat. Cartier, de exemplu, realizeaza cu succes acest lucru. Ghizzoni spune ca este o modaliate mai comoda pentru consumatorii care cheltuiesc intre 3.000-4.000 de euro pe obiecte de lux.
- “Slava Domnului pentru inventia Apple Watch:” transformarea crizelor in oportunitati
Crizele sunt binecuvantari deghizate, potrivit lui Jean-Claude Biver, presedinte al LVMH Watches. Acest lucru se datoreaza faptului ca elimina marcile care nu se pot adapta pietei. Pentru ceasornicarie, de exemplu, Apple Watch a aprins entuziasmul pentru dispozitivele portabile in randul millennials, deci exista o speranta ca acesti tineri vor dori sa cumpere ceasuri mecanice pe masura ce imbatranesc. Daca un brand de lux reuseste sa invete sa se descurce in cazul unei crize, acest fapt ii poate fi benefic în viitor.
Deci ce masuri ar trebui să ia brandurile acum?
In 2018, directorii de lux trebuie sa se asigure ca marca lor este relevanta pentru millennials, a caror perceptie si consumul de lux se schimba. Sfatul lui Biver este ca fiecare CEO sa adune un consiliu de adolescenti sa ramana conectati si sa invete de la generatiile mai tinere. Niciuna dintre aceste “invigorari”nu va avea loc daca liderii de business – majoritatea dintre acestia au fost tineri in secolul XX – raman curioși si vor invata de la cei care vor forma secolul al XXI-lea. Dar, in opinia mea, directorii vor trebui sa efectueze simultan actul de echilibrare a intineririi si cultivarii clientilor traditionali. Nu ar avea sens daca toate brandurile ar incepe sa se adreseze exclusive generatiei tinere, deoarece acest fapt nu ar ajuta la diferentierea marcii.
3. Noua lege a UE privind protectia datelor consumatorilor: depaseste simplitatea conformitatii
Este ironic faptul ca, pe masura ce industria recupereaza date si analize, legislatia europeana devine tot mai restrictiva. Conform unui studiu recent realizat de Ernst & Young, companiile din topul Fortune 500 vor cheltui 7,8 miliarde de dolari pentru a se conforma noilor reglementari pana la termenul limita din 2018.
Noua lege spune ca marcile de lux vor trebui sa ceara in mod explicit permisiunea consumatorilor pentru a le folosi datele. Ascunderea in spatele termenilor si conditiilor complexe va fi mai greu de realizat. Consumatorii vor putea solicita stergerea datelor si orice incalcare a acestei legi va fi sanctionata cu amenzi costisitoare.
- Ca raspuns la actualul boom in ceea ce priveste contrafacerea, brandurile trebuie sa-si regandeasca abordarea
Consumul de contrafaceri este in plina expansiune in S.U.A. si in Europa: acesta reprezinta acum 7% din comertul mondial sau 510 miliarde USD anual, potrivit OCDE. Acest lucru este de 100 de ori mai mare decat in 1980. Aproximativ 20% dintre fake-uri sunt vandute online, potrivit unui studiu realizat recent de Roberto Fontana, director la firma de producție de avioane de business Pilatus Aircraft. In plus, 20% dintre cumparatorii online de bunuri de lux sunt inselati in scopul de a achizitiona produse fake.
Vestea buna pentru anul 2018 este ca economia europeana se afla intr-o forma mai buna. Marcile de lux pot incepe sa se reconecteze cu piata traditionala europeana pe care multi au sacrificat-o pe altarul distorsiunilor pretului chinezesc. Dar acest lucru va cere ca brandurile sa comunice mai bine sensului si sensului lor pentru europeni. Odata cu cresterea numarului de intreprinderi nou-infiintate care arata transparența preturilor, restabilirea increderii intre branduri si consumatorii europeni va fi esentiala pentru reducerea achizitionarii de produse contrafacute.
- Abordati marketingul intr-un mod neconventional in era digitala
Social media castiga o pondere din ce in ce mai mare din bugetul de publicitate pentru a construi gradul de constientizare a marcii in detrimentul multor mijloace media conventionale. Dar, potrivit lui Philipp Man, CEO-ul in varsta de 26 de ani si fondator al Chronext.com, brandurile ar trebui sa fie atente sa nu se grabeasca sa ia decizii inainte de a analiza cu atentie impactul campaniilor lor.
Cand omul s-a uitat indeaproape la propriile date, el a descoperit ca, in mod surprinzator, publicitatea TV din Germania se platea mult mai bine decat investitiile in platforma de socializare Instagram. In plus, omul a constatat ca alte forme de marketing conventional, cum ar fi parteneriatele cu Porsche si clasa business de la Lufthansa, au fost mult mai eficiente in construirea constientizarii brandului decat social media.
Exista aici oportunitati majore de diferentiere. Pe masura ce tendinta de autenticitate creste, brandurile trebuie sa se evidentieze prin noi tipuri de continut: continut care suna mai putin a publicitate si mai mult a educatie si implicare. Intr-o lume in care experienta post-cumparare este din ce in ce mai importanta, brandurile ar trebui sa ia in considerare si daca ar trebui sa valorifice puterea continutului generat de utilizatori si in ce mod.
- Ramaneti constienti de esenta luxului: mizati pe creativitatea radicala
Pe masura ce managerii de lux se concentreaza din ce in ce mai mult pe transformarea digitala, nu trebuie sa uitam importanta creativitatii radicale, care ar trebui sa ramana in centrul notiunii de “lux”. In cei 15 ani, clasamentul primelor 15 branduri orlogere a ramas stabil. Doar doua branduri au reusit sa razbata – Richard Mille si Hublot – datorita inovatiei radicale. Vincent Perriard, fondator si CEO al marcii de ceasuri de lux HYT, abodeaza si el aceasta metoda. Prin amestecul dintre tehnologie (acesta colaboreaza cu un reprezentant NASA), stiinta (HYT detine 40 de brevete) si haute horlogerie (prin parteneriatul sau cu Audemars Piguet), acesta a reusit sa fie cu un pas inaintea tuturor.
Daca brandurile nu continua sa-si surprinda consumatorii cu produse interesante sau inovatii in cee ace priveste serviciile oferite, start-up-uri vor incepei sa le perturbe. Intr-o lume digitala in care millennials sunt avizi dupa noi experiente si au respect pentru start-up-uri, antreprenorii vor putea sa creeze branduri dezirabile fara a fi nevoiti sa deschida magazine pe strazile foarte scumpe ale oraselor mari.
In 2018, nivelul de dezirabilitate al brandurilor de lux va depinde din ce in ce mai mult de inovatia radicala de-a lungul fiecarui punct de referintadin calatoria consumatorilor.