Africa, noua frontiera de dezvoltare pentru marcile de lux
Africa Subsahariana a fost identificata drept o piata promitatoare pentru brandurile de lux datorita urbanizarii, dezvoltarii economice si clasei de mijloc care au dus la progresul sectorului de lux.
Aceste informatii au fost facute publice in raportul inaugural “Global Powers of Luxury Goods” al companiei Deloitte, care ofera servicii de audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe.
In ciuda unei incetiniri a economiei globale, apetitul pentru bunurile si produsele de lux (care includ piese de designer, genti, accesorii, bijuterii fine, ceasuri, produse cosmetice si parfumuri) ramane puternic la nivel global.
Pietele emergente din Asia Pacific, America Latina, Orientul Mijlociu si Africa au reprezentat 19% din piata bunurilor de lux la nivel mondial in 2013, acest procent asteptandu-se sa creasca pana la 25% in 2025. Africa Subsahariana se afla pe locul al doilea dupa Asia Pacific in ceea ce priveste ritmul cresterii pietelor de consum.
“Africa ofera cu siguranta o oportunitate de crestere pe termen lung pentru brandurile de lux. Atitudinea si comportamentul consumatorilor din acest sector va necesita o abordare sofisticata, dar unica, din partea retailerilor de lux pentru a atinge si satisface cererea crescanda de bunuri de lux”, spune Rodger George, reprezentant al companiei Deloitte.
Raportul arata ca Africa de Sud si Nigeria sunt considerate pietele emergente ale regiunii.
Africa de Sud ramane prima destinatie comerciala de pe continent. Potrivit celui mai recent raport al Euromonitor privind bunurile de lux, cumparatorii din alte state africane viziteaza in mod regulat Africa de Sud pentru a accesa o gama larga de marci de lux disponibile.
“In timp ce economia sud-africana se confrunta cu provocari din cauza activitatii economice lente, cererea de bunuri de lux in randul localnicilor ramane neschimbata”, spune Vanessa Borchers, reprezentant al Deloitte Africa de Sud.
Un indicator al acestui lucru este piata auto din Africa de Sud, care a inregistrat o crestere notabila a achizitiilor pentru companiile Porsche si Maserati.
Printre constatarile din raportul Deloitte se numara faptul ca cele mai mari companii de lux din lume au avut o cifra de afaceri totala de 171,8 miliarde de dolari la sfarsitul anului precedent. Valoarea medie a vanzarilor celor mai importante 75 de companii de lux din lume a fost de 2,3 miliarde de dolari.
Raportul ofera, de asemenea, o perspectiva pentru economiile de bunuri de lux de top, informatii despre activitatea de achizitii din sector si discuta despre tendintele majore care afecteaza companiile de lux, inclusiv operatiunile de retail si e-commerce ale celor mai mari 75 de bunuri de lux companii.
Raportul mentioneaza ca desi exista riscuri semnificative pe pietele emergente, apetitul pentru bunurile si produsele de lux este in crestere.
Potrivit Euromonitor, Nigeria este in prezent una dintre pietele cu cea mai rapida crestere in ceea ce priveste consumul de sampanie frantuzeasca si televizoare digitale.
Brandurile de lux isi consolideaza prezenta in mai multe tari africane pentru a satisface nevoile acestor consumatori. Marcile high-end cum ar fi Zegna si Hugo Boss deschid magazine in mai multe tari de pe continent pentru a satisface cererea de bunuri de lux.
“In Africa de Sud, cresterea continua din partea clasei de mijloc creeaza un segment de piata in care exista o atractie pentru lucrurile exclusiviste. Aceasta piata trebuie monitorizata indeaproape de catre marcile de lux deoarece de aici vor aparea viitorii consumatori”, adauga Vanessa Borchers.
“Cresterea numarului de modalitati prin care iti poti face cumparaturile, inclusiv e-commerce-ul si social media, ofera posibilitatea consumatorilor sa faca cumparaturi cand si unde doresc, avand la dispozitie o varietate de surse in intreaga lume”, spune Rodger George.
Raportul Deloitte introduce primul “Q-ratio”, un raport care urmareste sa afle in ce mod evalueaza pietele financiare perspectivele celor mai mari companii de lux la nivel mondial. De asemenea, “Q-ratio” determina daca brandurile sunt puternice in domenii precum marca, diferentierea si inovatia. Cele mai puternice astfel de companii, conform Deloitte, sunt Michael Kors Holdings Limited, Kate Spade LLC si Hermes International SCA.